Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

måndag 11 november 2013

Kindpussar i Nordegren & Epstein i dagens talkshow i P1





Hur kindpussar man egentligen i Languedoc? 

I takt med att vi fått mer och mer kontakter i södra Frankrike har frågan om hur en kindpuss  e g e n t l i g e n går till i vår region Languedoc. Idag när jag lyssnade på SR P1 och den utmärkta talkshowen "Nordengren & Epstein" så inspirerades jag att lyfta frågan och kanske få några svar av läsare till bloggen.

 Jag själv känner mig osäker och otränad på detta med kindpussande och det kan bli väldigt fånigt om man gör fel. Jag antar att det viktigaste är att vara uppmärksam och försöka tyda kodspråket och anpassa sig därefter.  Vem kindpussar man när - och hur går det till.

Kommentera gärna detta inlägg och hjälp oss att göra rätt!
Två vana kindpussare?

 

Kindpussar är vanligt i Frankrike, men när används dom i Languedoc?

Hälsningsritualen med kindpuss är mycket vanligare i sydeuropeiska länder och mycket naturligare där än för oss i det stelare Norden. Överhuvudtaget är man mycket bättre på att hälsa på varandra i Frankrike än i Sverige. Man säger normalt "Bonjour" när man möts på gatan. Man kan få för sig att alla kindpussar alla i Frankrike men så är det förstås inte. Det är väl så att man hälsar med kindpuss till bekanta som man står relativt nära.  Frågor:

  • Hur nära skall man känna varandra för att kindpussas?
  • Kindpussar även män varandra? Kvinna till kvinna?
  • Kindpussar man som vuxen personer andra personer i alla åldrar eller är det reserverat för personer i ungefär samma ålder som en själv? 
  • Finns det någon form av respektfullhet mot seniora personer?
  • Om man träffades för en timme sen och stöter på varandra igen av en händelse. Är det då ny kindpuss som gäller?  


Hur går kindpussen till i Languedoc? 

Jag har förstått att det är olika i olika delar av Frankrike. I Paris gäller en puss på var sida och i Bretagne gäller två. Jag  har också läst mig till att man i Frankrike börjar från höger, dvs höger kind möter höger kind. Frågor:
  • Hur många kindpussar ger man i Languedoc? Två eller tre? 
  • Beror antalet på hur väl man känner varandra?
  • Är det bara kinden som berör den andra kinden eller bör man nudda med läpparna också?
  • Bör man "luft-pussa " så att det hörs eller är kindpussen ljudlös?
  • Samma sak här - beror graden av intimitet av hur väl man känner varandra eller gör man lika mot alla?


Som sagt, tacksam för kommentarer och lite hjälp!


PS: Denna video hittade jag efter att jag redan skrivit mitt inlägg. Här finns en hel del förklaringar till mina frågeställningar ----- men jag blir inte helt klok i alla fall. Dom kindpussar omväxlande med start höger respektive vänster?? Vad gäller egentligen? Jag hörde tydliga "pussljud" men det kanske bara var ett pedagogiskt grepp. Nåväl en kul film var det! /DS

1 kommentar:

  1. Hej StormPartner, det var en rolig film - som väl visar att det inte är alldeles självklart hur man går till väga :)
    Om du inte känner en person alls tar du i hand, men om denne nästa gång inbjuder till en "bise" är det bara att hänga på. Och om du känner dennes vänner nära och det är en avslappnad situation är det mycket möjligt att det blir en "bise" även första gången... Två eller tre är frågan och oftast två om man inte känner varandra så väl eller det är många på plats, men tre om man är nära vänner- i alla fall här i Languedoc:) Det är bara att önska lycka till!
    Vänliga hälsningar Karin i Servian

    SvaraRadera

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: