Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

torsdag 19 september 2013

Tusentals Plataner utefter Canal Midi måste avverkas

Under Etapp 1 av vår sommarresa i Languedoc bodde vi i Villeneuve-Les-Beziers. Byn genomkorsas av Canal Du Midi. Tyvärr har kanalen drabbats av en svampsjukdom som gör att dom vackra och skuggande Platanerna utefter kanalen dör och måste sågas ner.


En tragisk syn
I slutet av detta år kommer nästan 7000 Platanträd utefter Canal du Midi att ha sågats ner. Samtidigt har 1000 nya träd planteras för att på sikt återställa kanalen som alla är vana att se den. Träden har drabbats av en skadlig svamp som gör att träden dör och riskerar att falla över kanalen. 

Idag är cirka 10.000 träd drabbade av svampen och det finns uppenbarligen inga andra motmedel än att såga ner träden och ersätta dom med nya. Man identifierade problemet så sent som 2006 och tillväxten av skadade träd har varit "exponentiell". Orsaken till att det är i stort sett omöjligt att stoppa den skadliga svampen, är att den sprids genom vattnet i kanalen som alla Plataner tar upp genom rötterna.

Ansvarig för projektet är  den franska organisationen Voies Navigables de France (VNF) som opererar och utvecklar de franska vattenvägarna som sammanlagt består av 6.200 km kanaler och farbara floder. Länk.

Det kommer att ta tjugo år att slutföra arbetet och man får vänta upp till trettio till femtio år innan landskapet utefter kanalen är återskapat. Hittills har projektet kostat 11,5 miljoner €. Den totala kostnaden beräknas idag uppgå till 200 miljoner €, men vem kan gissa vad det kostat innan det är klart?

Kanalen byggdes för att förbinda La Garonne och Atlantkusten med Medelhavet. Sen 1996 då kanalen hamnade på UNESCOS världsarvslista har båttrafiken på leden ökat med 40%. 

För den som vill ha detaljerad information om just Canal du Midi finns en hemsida med detaljerade beskrivningar över vattenvägar i Europa. Se Länk  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: