Varför en blogg ö h t ?

Varför en blogg ö h t? Det har blivit en form av inre resande i tid och rum. Att utforska, fantisera och förbereda blir ett sätt att förlänga det goda med att resa. Vårt resande har nu också resulterat i fasta punkter varifrån vårt utforskande kommer att få nya dimensioner. Att blogga ger mig också utrymme att formulera och skriva vilket alltid roat mig. Feedback är tacksamt och det blir roligare om du som läser min blogg hör av dig med kommentarer.

torsdag 14 juli 2011

Rapport nr 5 från en regnig semester i södra Frankrike

SETE och MARSEILLAN

Det låter "bittert" med mina rapporter men så farligt är det inte. Vi hade en skön semester och dåligt väder kan man ha var som helst när som helst. Just nu t ex är det skiiitdåligt väder i sommarsverige.

Vädret som så har gett mig en anledning att skriva i bloggen om dom utflykter vi gjorde tack vare vädret. Om vi hade haft sol i två veckor hade det inte funnits något att rapportera om. Nu finns det det. Som jag redan skrivit om har vi hunnit se Saint Chinian, Roquebrun, Serignan, Carcassonne mm. Här kommer en liten blänkare om två ytterligare favoritplatser som vi alltid besöker när vi är i vår favoritregion Herault.
  • Sete och Marseillan 
Sete är en underbart genuin hamnstad som lever delvis på fiske. Den har ett lagom stort centrum med genomgående vatten vilket gör det i högsta grad levande. (Men OBS, det är lite jobbigt med parkering).

Vad gör man i Sete?

Mont Saint Clair
Jo först åker man upp på toppen av det berg runt staden är byggd - Mont Saint Clair. Högst upp finns en utkiksplats med en helt fantastisk utsikt över staden, havet och den etang som ligger innanför Sete, Étang de Thau. Här finns en lite kyrka Notre-Dame de la Salette.

Man ser mussel- och ostronodlingarna och ända bort mot Marseillan.


Sete har en ganska stor hamn - http://www.sete.port.fr/index_en.php. Detta kanske bara intresserar oss som är lite insnöade på hamnar. Trafiken går främst till Nordafrikanska hamnar som Tanger t ex.  


Om man går utefter huvudstråket i centrum som råkar ligga utefter kanalen som går genom Sete så hittar man ett flertal restauranger. Kanske inte några med stjärna i Guide Michelin men dom gör ett gott hantverk - särskilt när det gäller havets läckerheter.



På restaurang i Sete
Vi har ätit den godaste Moules Marinées här.
Prova själv, leta upp någon av krogarna utefter stråket som ser hygglig ut. Sitt ned och betrakta lugnt folklivet med en aperetif. Beställ musslor och njut av tillvaron.


Musselodlingar Marseillan
Nästa anhalt innan vi åker "hem" är Marseillan. Man kan ta vägen närmast havet om det inte är högsäsong, annars är det säkrast att ta den norra vägen om etangen. Då passerar man också musselodlingarna där dom musslor man syss ätit kommit ifrån.

Noilly Prat fabriken i Marseillan
I Marseillan gör dom den torra Vermouthen Noilly Prat som enligt min mening skall användas tillsammans med Finsbury Gin - gärna den med 47 % alkoholhalt - för att blandas till en Dry Martini. Den färdiga produkten har lagrats under ett helt år och passerat påverkan av fyra årstider innan den är färdig att slutligen ges sin finish. Jag tycker att man skall ta en guidning genom "fabriken" som ligger mitt i den lilla staden Marseillan.


Langedocienne kallas sådana hus med den blåa färgen.
I Marseillan finns det vackra idylliska hus och en alldeles "bedårande" hamn med restauranger utefter båda sidorna - ganska pretto men helt ok enligt min mening. Marseillan är nog en av de mest idylliska städerna som finns i Languedoc. Sen är läget helt fantastiskt. Nära till allt, stränderna, bergen och städerna. Den har nästan allt. Men som möjligen läsaren insett har jag en annan favoritstad som jag nogsamt tänker låta bli att avslöja vilken det är eftersom det får fortsätta bli en fördold hemlighet. Ända tills jag har köpt mig ett hus där!


Marseillan
 Bild mot hamninloppet med hamnkontoret längst ut  - sa jag att jag var lite nördig på hamnar?














Nu blir det inga fler rapporter från den regniga semestern. men för den som vill ha lite koncentrerad turistinformation så finns här länkar till alla 6 rapporterna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, det är roligare om du som läser vill lämna en kommentar: